Billetter

Copie conforme. Regi: Abbas Kiarostami. Italia 2010. Fransk, engelsk og italiensk tale, engelsk tekst. DCP, 1t 46min.

Den prisvinnende filmregissøren Abbas Kiarostami satte iransk film på kartet, men ble aldri anerkjent i sitt eget hjemland. Han forandret ikke bare Irans, men hele verdens filmhistorie, med sitt intellekt, og humanistiske syn på verden via sine vakre og viktige filmer.

Etter den iranske revolusjonen i 1979 var det mange filmarbeidere som dro fra landet, i frykt for å miste både jobb og ytringsfrihet. Kiarostami var en av få som ble igjen, selv om han visste at det bød på problemer for hans kunstneriske visjon. Han fortsatte å produsere og regissere både spillefilmer og dokumentarfilmer, og fikk sin verdensomspennende anerkjennelse da han vant gullpalmen i Cannes for filmen Smaken av kirsebær i 1997. Både før og etter revolusjonen ble flere av filmene hans enten destruert, forbudt å vise eller avvist av regjeringen fordi de tok opp tabu som selvmord og skilsmisse. Til slutt ble det for vanskelig å lage film i hjemlandet sitt, så Kiarostami søkte til utlandet.

Den første spillefilmen han laget utenfor Iran var Møte i Toscana (2010), med Juliette Binoche i hovedrollen, som vant pris for beste kvinnelige skuespiller i Cannes. Hun spiller en fransk antikvar som møter en britisk forfatter i Toscana. Det er en vakker film som utforsker forholdet mellom sannhet og illusjon, kunst og virkelighet. Så hva gjorde at den ble forbudt i Iran? Jo, at Juliette Binoche går med «for korte kjoler» i filmen. Absurd, men sant. Utenlandske filmer blir sjeldent vist i Iran, men under en filmfestival i 2015 ble Møte i Toscana vist. Men! Binoche sitt bryst hadde blitt gjort uskarpt, så det ikke skulle vise for mye… kløft? Absurd, men sant. Men at filmen ble vist i Iran er et steg i riktig retning, selv med den type redigering og seksualisering av Binoche sin kropp.

Relaterte filmer