Tidlig på 1980-tallet stod taiwansk film ved et veiskille
Ingen så lokalproduserte melodramaer eller kung fu-filmer lenger, i stedet valgte man filmer fra Hongkong. Det taiwanske samfunnet var også i rask endring med en stadig økende høyteknologisk økonomisk vekst som drev folk inn til Taipeis betongjungel og storbyene. I et forsøk på å revitalisere filmbransjen bestemte det statlige Central Motion Picture Corporation seg for å overlate kontrollen til unge filmskapere. Disse, blant andre Hou Hsiao-hsien, Edward Yang og Tsai Ming-liang, representerte et markant brudd med tidligere stilistiske og estetiske tradisjoner. De foretrakk opptak i virkelige settinger, lange kamerainnstillinger og skånsom redigering for å gjenspeile en verden i rask endring rundt dem. Hver av dem reagerte på fremmedgjøringen som resultat av globaliseringen på sine egne unike måter – Hou med ettertenksom refleksjon, Yang med omhyggelig ekshumering og Tsai med melankolsk løsrivelse. Med denne serien presenterer Cinemateket fem nøkkelfilmer fra en av filmhistoriens mest innflytelsesrike bevegelser.
Serien presenteres i samarbeid med Taipei Representative Office UK og Taiwan Film and Audiovisual Institute.