”People ask, what do you mean, exactly. I answer them, I mean, but not exactly” – Jean-Luc Godard

Vår favorittfranskmann heter Jean-Luc Godard! En av verdens viktigste filmskapere fortjener å få vist filmene sine slik de var ment å ses – i en kinosal. Vi viser seks av filmene hans de neste månedene, og vi er ekstra stolte over å presentere én av de for første gang i Norge.

At Godard har en slik status skyldes spesielt filmene han laget i perioden 1959 til 1967. Dette var tiden hvor den franske nybølgens filmer tok verden med storm, og Godard var midt i stormens øye. Som en filmens revolusjonær laget han i denne perioden en rekke filmer som utfordret vante konvensjoner. Han snudde opp ned på hvordan en film ble fortalt, og inkorporerte dette i hva som ble fortalt. Et av hans sitater er treffende i så måte: «En film bør ha en begynnelse, et midtparti og en slutt, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.» Godards filmer fra denne perioden er både hans mest populære og mest hyllede. Ettertiden har ikke sett med like blide øyne på hans marxistiske periode som fulgte etterpå, men han syntes å komme på andre tanker etter noen år, og siden er han mest kjent for å ha utviklet sin helt særegne essaystil i filmform.

Godard er kanskje det nærmeste vi kommer en modernist innen filmen. Som en filmens James Joyce, Ezra Pound eller Pablo Picasso har han utfordret konvensjoner, vante forestilllinger og inngrodde mønstre. I godt over 60 år har han holdt på med dette, og i sitt 88. leveår hadde hans siste film Le livre d’image premiere på årets Cannes-festival. Med langt over hundre lange og korte filmer på CVen er han altså ennå ikke ferdig. På grunn av dette er det aldri feil å se en Godard-film, så kom og opplev mesteren på Cinemateket USF i høst!

Relaterte filmer