Your Next Obsession: en av mørkets mestere, den franske regissøren Henri-Georges Clouzot

Henri-Georges Clouzot er en av de mest fascinerende regissørene i fransk film. Han var en intelligent observatør og en visjonær filmskaper, som sto bak nervepirrende, intense thrillere som Fryktens lønn og Les diaboliques, men også ga seg i kast med prosjekt der han utforsket filmspråkets muligheter. Clouzots forkjærlighet for mørke tema gjorde at mange filmkritikere i hans samtid, men også i ettertid, definerte ham som kynisk og sadistisk. Sikkert er det at han var kompromissløs og nådeløs i sin utforskning av menneskets skyggesider.

Clouzots karriere spente fra 1930- til 70-tallet, og inneholdt høydepunkt som priser i Cannes, Berlin og Venezia, og nedturer som sykdom, yrkesforbud og bølgeregissørenes kontante avvisning. Stort sett holdt han seg til thrillergenren, både som manusforfatter og når han regisserte, og vanligvis tok han utgangspunkt i litterære forelegg som han grundig forandret, men han laget også sorte komedier og flere dokumentarer. Han var en mester i å etablere miljøet for handlingen, og tegnet raskt opp tydelige karakterer og konflikter. Regien var stram samtidig som filmene er fulle av rytme, detaljer og av lek og pek. Clouzot har ofte blitt sammenlignet med Alfred Hitchcock, ikke minst fordi de begge var mestere i å etablere og holde på suspense. Men Clouzots filmer inneholder en skarphet som gjør dem mørkere og mer intense. Stilmessig trakk han veksler på ekspresjonistene. Tysk film, spesielt verkene til Fritz Lang og F. W. Murnau, hadde merket ham som ung mann. ”For meg er den viktigste regelen å bringe kontrastene til det maksimale, å skille det ekstreme med nøytrale soner”. I likhet med de tyske ekspresjonistene ønsket Clouzot at billedspråket på sofistikert vis skulle speile eller utforske psykologiske tilstander eller perspektiv.

Selv om kritikerne ikke alltid var på Clouzots side, ble han vist på de viktigste festivalene, vant flere priser og opplevde store kinosuksesser. Hollywood ville gjerne ha ham over, men kunne aldri tilby ham den kontrollen han krevde. Bølgeregissørene aksepterte ham aldri, og det opplevde han som vanskelig.

Etter sin død i 1977 ble Clouzot nærmest glemt. Først de siste 20 årene har man igjen fattet interesse for ham, med retrospektiver og restaureringer. Navnet Clouzot fortjener å være like kjent som Hitchcock. Tross alt anså Hitchcock ham som sin største rival. Det ville vært en seier for franskmannen som en gang sa: ”Jeg er ikke interessert i å bli beundret av en liten klikk esteter, men av det store publikum.”

Hege Jaer
Cinemateket i OsloFilm

Clouzots filmer vises i samarbeid med Institut français de Norvège

Relaterte filmer