Robert Bresson kan beskrives som en transcendental filmskaper. Med utgangspunkt i katolsk tro forsøker han å skape en filmstil som evner å formidle menneskets indre landskap. De personer han skildrer befinner seg ofte i vanskelige eksistensielle situasjoner, og slites mellom tvil og tro. Forholdet til døden er et tilbakevendende tema i Bressons filmer.

Bresson laget i alt 13 langfilmer, og de fleste er preget av en ny filmpoetikk, en filmatisk form for minimalisme, som Bresson også formulerte i en rekke aforismer i Notes sur le cinématographe. I september viser vi et utvalg av tre filmer i samarbeid med Institut français.

”Robert Bresson is French cinema as Dostoevsky is the Russian novel and Mozart is German music.” —Jean-Luc Godard

“Among the greatest filmmakers of the last century, Bresson is one of the few directors for whom cinema was both an aesthetic and spiritual pursuit, a search that was reflected in films for which the words ‘sublime,’ ‘transcendent’ and ‘masterpiece’ can seem somehow lacking.” – Manohla Dargis, L.A. Times

Relaterte filmer