Lysets og stemningens mester
Fra han entret filmverdenen for 17 år siden med debutfilmen Japón, har den meksikanske filmskaperen Carlos Reygadas vært en «komplett pakke», en reflektert og fullkommen kunstner som står i dialog med kunstformens mestere samtidig som han styrer sin egen skute. Reygadas er utstyrt med et helt arsenal av estetiske og narrative verktøy og frykter aldri å ta dem i bruk, så filmene hans hører ikke bare til samtidens enestående kinofilmer, de skiller seg også på mange måter fra hverandre.
Mens landsmenn som Cuarón, del Toro og Iñárritu er fanget av mainstream, fortsetter Reygadas å forme sin egen turbulente strøm ved å jakte demoner – både sine egne, hans kulturs og hele menneskehetens – og skape helt nye måter å forstå verden på.
I dette programmet viser vi to av Reygadas mest kritikerroste filmer. Debuten Japón (2002) innvarslet en spennende, ny stemme i det meksikanske spillefilmlandskapet. Stille lys (2007) skiller seg klart fra hans tidligere filmer og er et strengt drama som utspiller seg i et mennonitt-samfunn utenfor Chihuahua.